متین وب هاست هاست متین وب هاست پشتیبانی سایت اهواز قالب سایت آمین
امروز : شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۳۱ می باشد.
طراحی سایت اهوازطراحی سایت کرج

ادبی

تاریخ کوتی ها

تاریخ کوتی ها ی عرب زبان

تاریخ کوتی ها

تاریخ کوتی ها ی عرب زبان

*برخی از دوستان و علاقمندان در طایفه فارسی همیشه این سؤال را دارند که معنای طایفه کوتی یا اینکه علت نام نهادن طایفه فارسی بر چه مبنایی است در پاسخ به این دوستان باید ابتدا قسمتی از تاریخ کوتی ها گفته شود:

منطقه کوت در گذشته در کشور عراق حد واسط بغداد تا شهر العماره در شمال بصره کنونی را درمی‌گرفته است. این شهر در زمان ۴۳۰۰ سال پیش به تصرف مهاجمانی از اقوام کوتی قرار گرفته و حکومت کوتیون را در آنجا بنا نهادند اما به دلایل نامعلومی پس از ۱۲۶ سال بدست ساکنان شهر اور در جنوب عراق حکومت کوتیون منقرض شد و امپراطوری بابل بدست اوری ها در عراق امروزی تشکیل شد.

شهر کوت مرکز حکومت کوتیون در زمان ایران باستان و بعد اسلام محل تردد و ییلاق و قشلاق عشایر بکر ابن وائل (شیبانی) بوده است. به مرور زمان برخی از طوایف شیبانی در این منطقه ساکن شدند. مزار نعمان ابن منظر که جنک ذی قار بدلیل حمایت از خانوده وی بین طایفه شیبانی و نیروهای خسرو پرویز درگرفت در منطقه نعمانیه این شهر قرار دارد. افراد ساکن در شهر کوت پس از مهاجرت به سایر مناطق به اهل الکوت یا اهالی کوت معروف می شدند و کلمه کوتی از اینجا شکل گرفت. بطور مثال گروهی از عشایر ساکن کوت به منطقه هویزه در استان خوزستان مهاجرت کرده و ساکن شده اند و به آنها اهل الکوت اطلاق شده است و در شناسنامه خود نیز بنام کوتی حویزاوی معروف شده اند. عشایر کوتی هویزه و بستان و سوسنگرد بر این عقیده اند که از نسل ربیعه بین نزار جد طایفه شیبانی هستند و برخی از آنها فامیلی ربیعی هم دارند. لازم به ذکر است در میان خوزستان و عراق طایفه کوتی بدلیل سابقه تاریخی و انتساب به حکومت کوتیون به الاُمراء مشهور هستند و برخی از آنها نیز دارای فامیلی امیری هستند. همچنین در خصوص طایفه فارسی کوتی هم می توان همین نتیجه را گرفت که احتمالاً کوتی های ساکن فارس را با نام کوتی فارسی (شامل طوایف فارسی- عبدالیوسفی وولی شاهی) اطلاق نموده اند و به مرور زمان پسوند کوتی کم رنگ تر شده و نام فارسی آن کاربرد بیشتری یافته است.

تنها طایفه عربی که در عراق در جنگ با امام حسین (ع) شرکت نکردند

جالب است بدانید که تنها طایفه عربی در عراق که در جنگ با امام حسین(ع) شرکت نکرد طایفه ربیعه بود و این طایفه در حال حاضر در شهر کوت – موصل و بغداد ساکن هستند و شیعیان بحرین نیز عمدتاً از طایفه ربیعه هستند.

حدیث پیامبر اسلام درباره طایفه شیبانی (کوتی)

در این خصوص و عدم شرکت طایفه ربیعه ابن نزار و گروهی از شیبانیان در حرب الحسین (ع) حدیثی نیز از پیامبر بزرگوار اسلام نقل شده است که می فرمایند:

اُترکو عشیرتکم واهل بیتکم الی بنی شیبان هُم الامناء.

عشیره و اهل بیت خود را در نزد طایفه بنی شیبان به امانت بگذارید زیرا حافظ آنها خواهند بود.

جنگ شیبانی ها (کوتی ها) با خسرو پرویز بر سر امانت

در واقعه جنگ ذی قار خسرو پرویز با فراخوان نعمان ابن منظر دخترش را از وی خواستگاری نمود که با امتناع نعمان مواجه شد سپس نعمان خانواده و دارایی خود را نزد طایفه شیبانی به امانت نهاد و خود به ایوان مدائن رفت و در آنجا بدست خسرو پرویز کشته شد. خسرو پرویز با ارسال پیک خواهان استرداد دختر و دارایی نعمان از طایفه شیبانی شد که با مخالفت ایل شیبانی مواجه شد و نیروهای ساسانی در جنگی که در منطقه ذی قار (استان ذی قار در شمال غربی بصره واقع شده و مرکزش شهر ناصریه است) درگرفت از شیبانی ها شکست خوردند و این اولین جنگ بین عرب و ایران در طول تاریخ بود. علل شکست ساسانی ها در جنگ این بود که حاکم منطقه حیره، هانی ابن مسعود شیبانی که قبلاً قول داده بود از نیروهای ایرانی حمایت کند در زمان شروع جنگ به بهانه اینکه من از شیبانی ها هستم و با عمام خود وارد جنگ نمی شوم از اعزام ۱۰هزار سرباز به جنگ امتناع ورزید و دیگر اینکه اعراب به اندازه ۱۴روز آب با خود ذخیره کرده و به دل بیابان زدند لیکن سربازان ساسانی فقط به اندازه ۳روز آب همراه داشتند و بیشتر آنها بدلیل تشنگی تلف شده و جنگ را باختند. این حوادث در سال ششم هجری قمری رخ داد و گفته می شود جرأت حمله المثنی ابن حارثه شیبانی جهت حمله به امپراطوری ایران از همین جنگ نشأت گرفته است.

در خصوص شعار معروف یا لثارات الحسین نیز درکتب تاریخی آمده است زنی از طایفه بکر ابن وائل (شیبانی) شوهرش در سپاه عمر ابن سعد بر علیه امام حسین (ع) شمشیر می زد پس از شهادت امام حسین (ع) وقتی حمله سپاهیان به خیمه های امام را مشاهده نمود از محل استقرار خود خارج شده و با برداشتن چوبی بسمت خیمه های امام حرکت و به افرادی که به خیمه ها تعرض می نمودند حمله ور شد و شعار یالثارات الحسین را سر داد و گفته می شود گروهی از سپاهیان عمر سعد با مشاهده رفتار این زن از کرده خود پشیمان شده و قیام های توابین و مختار از آنجا نشأت گرفت.

در برخی از روایات و کتاب های نوشته شده درخصوص عشایر ورامین خصوصاً کتاب وقایع ایلات خمسه به تحریر آقای علی محمدشیری گفته می شود عشایر وارمین در زمان قاجاریه به ورامین تبعید شده یا مهاجرت نموده اند

در بین سالخوردگان طایفه کوتی فارسی در روستای کفدهک شهرستان خرامه این جمله مشهور است که گفته می شود رابطه ما با عشایر ورامین مانند صورتی است که با شمشیر بینی آن را جدا کرده باشی وصورت بدون بینی معنا ندارد.

به نوشته آقای علی محمدشیری در کتاب وقایع ایلات خمسه قسمتی از طوایف ولی شاهی، لبومحمدی، مزیدی ،قنبری وجابری از ایلات عرب فارس درگذشته به تهران تبعید یا مهاجرت نموده اند و همگی آنها پسوند کتی (کوتی) دارند این طوایف در روستاهای گله تپه،پایینک،خورین،ولی آباد ،باقرآباد،قویینک،ریحان آباد، جعفرآباد، شورون، شاهی آباد و جلیل آباد از توابع شهرستان ورامین و روستاهای باقرآباد، باروف، تقی آباد، قاسم آباد، زمان آباد، شرف آباد، و حبیب آباد از توابع شهر ری و تعدادی از این خانوده ها نیز ساکن شهر تهران هستند.

منبع تاریخ کوتی ها:

www.coty4500126.blogfa.com

تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها – تاریخ کوتی ها

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

آخرین مطالب